Jeden z animátorů v japonském anime průmyslu prozradil šokující výši nástupní mzdy, která činí pouhých 1,47 dolaru za kresbu, v souvislosti s rostoucí debatou o budoucnosti anime.
V nyní již smazaném příspěvku na X zveřejnili animátoři své faktury za práci, kterou dokončili v loňském roce, a odhalili, že jim bylo zaplaceno pouze 220 jenů za mezikresbu – běžně se tomu říká jednotková cena 220 jenů. Vzhledem k tomu, že se jednalo o loňský rok, a spolu se zanedbatelnou japonskou inflací je to přibližně 1,47 USD za kresbu.
Animátor později lidi ujistil, že situace je nyní mnohem lepší a že v současné době vydělávají kolem 150-200 tisíc jenů (1000-1330 USD) měsíčně. To bylo bez zadržovacího poplatku, který označuje pevnou částku, kterou animátoři dostávají bez ohledu na to, kolik kreseb vytvoří. Tato částka 1000-1330 jüanů odpovídá tomu, kolik si vydělá mnoho animátorů v oboru, přičemž NAFCA ve své zprávě odhalila, že 40 % animátorů vydělává méně než 16 tisíc dolarů ročně.
Praxe v anime průmyslu znamená, že animátoři mohou být placeni pod minimální mzdou
Důvody, proč jsou animátoři placeni tak nízko, vysvětlují zkušení představitelé tohoto odvětví, jako je hlavní režisér animace (CAD) Nishii Terumi a režiséři animace Kingdom a Bleach. Prozradili, že zákony týkající se jednotkových cen se posuzují jinak než minimální mzdy stálých zaměstnanců, což zaměstnavatelům umožňuje, aby jim prošlo vyplácení neživotných mezd. Vzhledem k tomu, že na nízké mzdy obvykle doplácejí mladší animátoři, bývalý klíčový animátor Studia Ghibli naznačil, že je to proto, že novější generace jsou příliš vlažné a nemají takovou sílu a vyjednávací schopnosti jako starší a zkušenější animátoři.
Nicméně starší animátoři byli obviněni z toho, že vytvářejí tento precedens, a jeden z ředitelů animovaných filmů nedávno prohlásil, že „většina animátorů středního a staršího věku si vydělává peníze tím, že dělá velké množství nekvalitních střihů…„. Otarou, zasvěcený do problematiky anime, se na to odvolával v záhadném příspěvku s citací: „Celostátně populární anime, které se vysílá už desítky let, je ve skutečnosti podporováno staršími animátory, kteří jsou levní a hodně kreslí, takže pokud tito lidé v příštích zhruba deseti letech odejdou do důchodu, budou existovat tituly, které se už nebudou moci vysílat kvůli omezenému rozpočtu a personálu.„
Anime průmysl hledá nové způsoby, jak vydělat peníze, zatímco animátoři trpí
Nízké jednotkové ceny jsou i nadále častým důvodem, proč se anime průmyslu předpovídá kolaps – tento názor vyjádřili Nishii, bývalý generální ředitel Sunrise a Aniplexu Masuo Ueda a Fullmetal Alchemist. S rostoucí prodejností a internacionalizací anime se hledají vynalézavější způsoby, jak vydělat peníze, včetně předpremiér, jako je nadcházející akce Spice and Wolf, která s předstihem představí čtyři epizody, a promítání v kinech, jako je Demon Slayer a nadcházející film Chainsaw Man.
Přesto je to všechno pravděpodobně zbytečné, pokud se mzdy nepromítnou do skutečných zaměstnanců. Když ředitel studia Pierrot (Naruto, Yu Yu Hakusho) Keirou Itsumi odhalil další vynalézavý způsob, jak vydělat více peněz – zastavením duševního vlastnictví anime jako záruky za půjčky – nastínil, jak doufá, že využije příjmy k tomu, aby se tvůrci cítili náležitě oceněni, což se setkalo s nadšeným přijetím fanoušků anime.