Práce producentů Takuya Yoshioka a Maki Mihara z KADOKAWA na anime My Happy Marriage zaznamenala globální úspěch. Oba se nyní v rozhovoru pro The Television vyjádřili k budoucnosti japonské animace. Objevuje se totiž rostoucí tlak ze strany čínské a korejské produkce, která proniká do Japonska stále intenzivněji. Vysoké náklady a stagnující ekonomika v Japonsku mohou podle nich vést k investicím v zahraničí a oslabit domácí průmysl.
„Věřím, že v jakémkoli vizuálním díle existují prvky, které lze vytvořit pouze na základě kulturního pozadí dané země nebo regionu,“ uvedl Yoshioka. „Proto věřím, že je na tvůrcích, aby chránili jedinečný způsob vyjádření, kterým ‚anime‘ je, a aby udrželi produkční prostředí a nadále vytvářeli anime s dlouhodobou kontinuitou.“
Yoshioka také varoval, že pokud se budou animace masivně vytvářet v zahraničí kvůli nízkým nákladům a levné pracovní síle, může to odčerpat investice a ohrozit rozvoj domácí tvorby. Doplňuje, že v prostředí stagnujícího hospodářství se talentovaní tvůrci mohou přesouvat do zahraničí za lepšími podmínkami, a to by mohlo japonskou anime scénu oslabil. Podle něj je načase myslet na „skutečně udržitelnou produkci anime“, kdy by se netvořilo jen pro okamžitý prodej, ale aby se zajistily stabilní podmínky pro tvůrce i studia.
Trendy v Číně a Koreji, přetahování talentů a udržitelné financování
Hrozícím faktorem je podle producentů rozvoj animace v zemích, kam Japonsko léta outsourcovalo. Čínská a korejská studia se stále zdokonalují, přičemž některá dosahují špičkové kvality, kterou Japonsko samo oceňuje. NetEase, Tencent i Bilibili se zapojují do produkčních výborů japonských anime (například Ishura nebo Delicious in Dungeon) a sbírají know-how, zatímco čínské filmy typu Ne Zha 2 trhají rekordy v zahraničí.
Zprávy také upozorňují na odliv animátorů z Japonska nejen do zahraničí, ale i do herního průmyslu, který nabízí lepší mzdy a stabilnější pracovní prostředí. Ředitel Terumi Nishii ze studia Veteran animation odhaduje, že vliv čínských produkcí i jejich financování bude dál růst a „vysoce kvalitní anime podle japonských předloh se budou vyrábět v Číně“.

Z různých diskusí vyplynulo, že udržitelnost animace může spočívat ve změnách financování. Organizace jako NAFCA navrhují navýšit podíl animačních studií na autorských právech, aby se nestalo, že profitují jen investoři. Někteří tvůrci se zajímají o úvěrové financování (banky nebo fondy, jako například Japan Contents Factory), zaručené předprodejem licencí. Jenže, jak poznamenal Makoto Kimura z MAPPA, málokdo má dostatečné znalosti k využití těchto modelů.
Zůstává tedy otázkou, zda se podaří anime průmyslu v Japonsku posílit domácí tvorbu natolik, aby zvládl vzrůstající konkurenci. Jedno je ale jisté, v globální popularitě zůstává japonské anime na vrcholu, avšak jen za předpokladu, že se podaří udržet kouzlo tamější originální kultury a současně zajistit lepší podmínky pro všechny, kdo se na tomto médiu podílejí.