Společnost Nikkei Entertainment zveřejnila demografické údaje o mnoha populárních franšízách a odhalila, že Dragon Ball patří mezi nejhůře hodnocené série u ženských fanoušků.
V rámci březnového vydání časopisu Nikkei Entertainment! z roku 2024 společnost vydala publikaci „Pochopte ‚lidi‘ a ‚díla‘, která jsou právě teď skutečně propagována. Nejnovější trendy v ‚Oshikatsu‘.“ Oshikatsu označuje typ fandomu, který přesahuje rámec divácké nebo čtenářské obliby konkrétního seriálu. Zahrnuje oblíbenost seriálu, jeho doporučování ostatním a nákup zboží. Z údajů vyplývá, že demografické údaje o Dragon Ballu se týkají přibližně 84 % mužů, přičemž průměrnému příznivci je asi 36 let. Celý graf si můžete prohlédnout níže, následuje příspěvek z X definující oshikatsu.
“Oshi-katsu” (推し活) refers to the activity of supporting a favorite artist. This refers to the active support of a person or group of people by purchasing their favorite artist’s music, going to concerts, supporting them on social networking sites, and so on. It also includes…
— 本澤友行@一緒にサービス開発する人募集中 (@ponomadologie) August 22, 2023
„Oshi-katsu“ (推し活) označuje činnost, při níž se podporuje oblíbený umělec. Jedná se o aktivní podporu osoby nebo skupiny lidí tím, že si kupují hudbu svého oblíbeného umělce, chodí na jeho koncerty, podporují ho na sociálních sítích apod. Zahrnuje také sbírání zboží, interakci s ostatními fanoušky, kteří sdílejí stejnou „Oshi„, a aktivní shromažďování informací o „Oshi„.
Společnost Nikkei provedla tento průzkum 16. prosince 2023, přičemž 50 000 lidí uvedlo, že určitá značka je jejich nejoblíbenější. Nikkei poznamenává, že tématem byly série jako One Piece, které mají manga, anime i hrané adaptace, seskupeny pod jedno jméno. Respondenti byli vybíráni na základě složení japonské populace – což například znamená, že pokud dva lidé uvedli, že mají rádi stejný seriál, jeho umístění v žebříčku pravděpodobně více upřednostňuje starší osobu. Nikkei neuvádí, jak započítal rozdíly mezi zvyklostmi podpory, jako je nákup zboží nebo příspěvky na sociálních sítích.
Attack on Titan, Tokyo Revengers a Haikyuu přitahují více žen
Další zajímavé poznatky se týkaly většiny příznivců Attack on Titan z řad žen, a to přibližně 58 % oproti 42 % u mužů ve věku kolem 34 let. Uživatel X Blue Phoenix níže také uvádí rozdělovací vlákno, které odhaluje, že 80-100 % podpory populárních anime CGDCT (Cute Girls Do Cute Things), jako jsou Bocchi the Rock! a Yuru Camp!, tvořili muži ve věku 30-40 let. Tokyo Revengers a Haikyu!! – jejichž podpora žen je považována za hlavní faktor současného obrovského kasovního úspěchu druhého jmenovaného – podpořilo přibližně 80-90 % žen ve věku 30-40 let.
📌 Age 40 – 30
— Blue Phoenix |「観客」Observers from Beyond (@Blue_Phoenixofb) February 22, 2024
🖈 10-20% Males
🖈 80-90% Females
Chidori
Back number
Pikmin
K-POP
Detective Conan
Yonzeu Kenshi
GeGeGe no Kitaro
Tokyo Revengers
Animal Crossing
Mickey & Friends
Disney
Mrs. GREEN APPLE
NiziU
QuizKnock
Kirby
Haikyu!!!! pic.twitter.com/f0EEvwtUw8
Stojí za zmínku, že graf ukazuje, že Dragon Ball patřil mezi nejvíce podporované série, přestože je jednou z nejstarších. Její odkaz byl nedávno připomenut, když vyhrála v anketě společnosti Parrot Analytics o nejžádanější starší sérii na světě v roce 2023. Přesnost údajů Nikkei potvrzuje i fakt, že zdaleka největší podporu v žebříčku měl seriál Jujutsu Kaisen, který v roce 2023 vyhrál cenu společnosti Parrot Analytics za nejžádanější seriál na světě.