Na letošním Japan Expo 2025 ve Francii vystoupil Kazuhiko Torishima, legendární editor, který stál u zrodu mang jako Dragon Ball, Hunter x Hunter nebo Naruto. Přestože One Piece chválí za jeho úspěch a zábavné postavy, nebojí se zároveň přiznat, že k dílu Eiichira Oda má vážné výhrady. A neváhá je pojmenovat naplno.
Torishima otevřeně řekl, že se dlouhodobě nepřesvědčil o kvalitě práce od Oda. Naopak, podle něj se One Piece během let zhoršilo. „Původně jsem si myslel, že se to zlepšuje,“ uvedl v rozhovoru pro server Franceinfo. „Ale teď mám pocit, že jeho editor už nemá žádnou kontrolu. Oda si dělá, co chce.“ A to podle Torishimy není dobré znamení.
Těžkopádný příběh a přetížený čtenář
Zatímco One Piece trhá rekordy v prodejích (přes 500 milionů výtisků mangy) a anime má za sebou přes 1100 epizod, Torishima upozorňuje na hlubší problém. Podle něj se série stala až příliš komplikovanou. „Příběh je těžký, plný detailů a složité struktury,“ vysvětlil. „Děti, které jsou hlavním cílovým publikem Shōnen Jumpu, v tom mají problém se vyznat.“ A to je, podle něj, zásadní chyba.
Jeho zkušenost s Akira Toriyama je přitom diametrálně odlišná. Právě díky Torishimovi vznikl Dragon Ball, ale ještě dříve i svěží a hravý Dr Slump. „Toriyama nikdy netrval na tom, že čtenáři musí chápat jeho vizi. Když něco nefungovalo, změnil to. Měl v sobě pokoru,“ říká.
Když se v redakci Jumpu debatovalo o tom, zda One Piece vůbec spustit, bylo to prý dlouhé a rozpolcené rozhodování. Nakonec se Torishima rozhodl sérii podpořit, právě proto, že názorově rozdělená redakce signalizovala, že v příběhu přece jen něco je. Jenže podle něj se vývoj nevydal dobrým směrem.

Papírový svět mizí, s ním i manga s duší
Další věc, která Torishimu trápí, je nástup digitální distribuce. Mladí čtenáři už si podle něj nevybírají podle obsahu, ale podle algoritmu. „Když čtete Dragon Ball, algoritmus vám nabídne dalších deset stejných mang,“ říká. „Ztrácí se originalita. Všechno chutná stejně – jako Starbucks nebo McDonald’s.“
A to podle něj ohrožuje budoucnost celé scény. Nejenže děti mají problém mangu vůbec číst na mobilu, ale také kvůli složitému zpracování některé nové série vůbec nechápou. „To není chyba dětí. To je chyba editorů,“ říká bez obalu. „Někdy je potřeba autorovi říct, že jeho práce nefunguje. A pomoct mu ji zlepšit.“